وبگاه اخبار جامع تکنولوژی و موبایل های هوشمند جهان

به وبگاه اخبار جامع تکنولوژی و موبایل های هوشمند جهان خوش آمدید.

نامه یک افسر رضاخانی به مادرش درباره کشف حجاب


سیاست های دینی و فرهنگی اولیه پهلوی نیز با فرهنگ عمومی جامعه بسیار خصمانه بود ، در حالی که نیروهای انتظامی و نظامی و م institutionsسسات وظیفه داشتند آنها را به جامعه تحمیل کنند و مردم را مجبور به پذیرش تغییرات جدید و برخورد با هویت مقاومت کنند. آنها ساختند به گزارش مجله زنده خبری …

نامه یک افسر رضاخانی به مادرش درباره کشف حجاب https://livemag.ir/2021/01/نامه-یک-افسر-رضاخانی-به-مادرش-درباره-کش/ https://livemag.ir/2021/01/نامه-یک-افسر-رضاخانی-به-مادرش-درباره-کش/#respond مجله زنده خبری Thu, 07 Jan 2021 00:55:15 0000 عمومی https://livemag.ir/2021/01/نامه-یک-افسر-رضاخانی-به-مادرش-درباره-کش/ سیاست های دینی و فرهنگی اولیه پهلوی نیز با فرهنگ عمومی جامعه بسیار خصمانه بود ، در حالی که نیروهای انتظامی و نظامی و م institutionsسسات وظیفه داشتند آنها را به جامعه تحمیل کنند و مردم را مجبور به پذیرش تغییرات جدید و برخورد با هویت مقاومت کنند. آنها ساختند به گزارش مجله زنده خبری …

سیاست های دینی و فرهنگی اولیه پهلوی نیز با فرهنگ عمومی جامعه بسیار خصمانه بود ، در حالی که نیروهای انتظامی و نظامی و م institutionsسسات وظیفه داشتند آنها را به جامعه تحمیل کنند و مردم را مجبور به پذیرش تغییرات جدید و برخورد با هویت مقاومت کنند. آنها ساختند

به گزارش مجله زنده خبری ، محمود زکاوات ، پژوهشگر تاریخ معاصر ، در مقاله ای پیگیرانه در روزنامه فرچیختگان نوشت: باقلوا. ” نیروهای ارتش پهلوی از اقشار و طبقات جامعه ایران بودند ، جامعه ای که در آن دین بخشی جدایی ناپذیر از زندگی مردم بود. سیاست خصمانه پهلوی اول علیه آیین ایرانیان نیز هزینه های گزافی را برای نیروهای نظامی که خود دارای منافع مذهبی بودند هزینه می کرد.

اگر افراد دیگر مجبور بودند سیاست های پهلوی را علی رغم مقاومت تحمل کنند ، نیروهای ارتش علاوه بر اینکه با این سیاست ها همدلی ندارند ، مجبور به اجرای آنها نیز هستند. تصور وضعیتی که نیروهای امنیتی خصمانه ترین سیاستی را که نه تنها مردم بلکه خودشان همدردی نمی کنند دشوار است. اگرچه آنها از اعضای ارتش پهلوی بودند و مجبور به تصمیم گیری و اقدامات متناسب با گفتمان قدرت در این دوره بودند ، اما مقداری مقاومت در برابر هویت مطلوب قدرت در این دوره نیز نیروهای ارتش را تشکیل می داد. مقاومت ، که توسط نهادهای قدرت و امنیت مجبور شده بود ، به شدت نیروهای آنها را کنترل می کرد و نامه های شخصی و خانوادگی آنها را سانسور می کرد تا منوی آنها را کامل کند. (1)

داستان زیر ، هم به عنوان نمونه های انگشت شمار و هم به عنوان یک مورد خاص ، حاوی اطلاعات قابل توجهی در مورد وطن پرستی و دینداری است ، حتی در نیروهای نظامی پهلوی که وظیفه مبارزه با دین را دارند. جنبه های دیگری که می توان از این داستان و اسناد مرتبط به دست آورد نیز در زیر ذکر خواهد شد.

نامه فاضلی به مادرم

گلامرضا فضلی یکی از نیروهای ارتش رضا شاهی در لرستان است. در زمستان سال 1314 نامه ای به خانواده اش در تهران نوشت. شرح نامه به شرح زیر است:

«بگذار مادر مادر عزیزم را فدا کنم

پس از ابراز تسلیت صمیمانه ، برای سلامتی آن بزرگوار دعا می کنم. اگر به فضل از ایالت فدوا بپرسی ، من در امان خواهم بود و دعا می کنم. مجسمه افتخار ، که حاوی سلامتی یک موجود محترم بود ، مورد بازدید قرار گرفت}} بسیار خوشحال بود} [می‌کنم] دلیل روزنامه متأخر من این بود که بازرس برای بررسی قبض ساختمان آمده بود. نمی دانم چه کسی را سفارش می دهید زیرا پیراهن های مرا خواسته اید. البته شما یک شماره دارید بنابراین اگر خدا بخواهد می توانم پست بعدی را برای شما ارسال کنم اما با مبلغی پول. مادر جان ، دوست دارم کمی درباره داستان خواهر نگون بختم سرورزامان برایم بنویسی تا بتوانم زندگی ناخوشایند او را پیش بینی کنم. از کارمندان و خانمها و فرخزمان آقای سید عبدالله بخواهید که سلام کنند. برادرزاده هایت را ببوس. شما از اوضاع امیر گلی آگاه هستید ، جایی که سرنوشت این کودک بی گناه چنان بود که نه مادر و نه پدر یکدیگر را نمی دیدند و مادر در آغوش پدر بزرگ نمی شدند. هر دو دست چرخ و فلک به امیر و اکبر نشان داد که آنها رنج والدین خود را درک نمی کنند ، چه پدر و مادر آنها مرده باشند یا نه. لطفا از اوضاع تهران برایم بگویید. در مورد بی حجابی اگر خیلی سخت شود من به تریاک شما و خواهران عزیزم علاقه مند می شوم تا دیگر این قسمت را نبینم. البته به محض خواندن این مقاله را بسوزانید. تاج دولت به همه تبریک می گوید.

جناب فضلی »

این نامه ، مانند نامه های دیگر آن زمان ، پس از تحویل به مراکز انتقال توسط نیروهای امنیتی ارتش پهلوی مورد بررسی قرار گرفت. در همین حال ، آنها متوجه اشاره به ستوان فضلی در مورد افتتاح حجاب شدند و این امر منجر به طرح دعوی علیه فاضلی شد که وی تا پایان آوریل سال بعد مستقیماً درگیر آن بود.

روند گزارش پرونده فضلی

از آنجا که ارتش مهمترین ابزار قدرت در دوره رضا شاهی برای کنترل جامعه بود ، توسط دستگاههای امنیتی تحت نظارت دقیق قرار گرفت. نامه های خصوصی سربازان و پرسنل حتی مورد بازبینی قرار گرفت و اگر مشخص شد که این نامه حاوی مطالب مشکل ساز است ، اقدامات بیشتری برای تعیین مجازات شدید انجام می شود. نامه ستوان فضلی یکی از نامه هایی بود که توسط نهادهای مربوطه در ارتش بررسی شد. در تاریخ 8 نوامبر 1314 ، سرهنگ مختاری ، سرپرست اداره اصلی پلیس ، نامه ای به رئیس ستاد ارتش نوشت و نامه ستوان یکم گللامرضا فضلی به خانواده اش را به خاطر آورد ، که در آن او در مورد حجاب نوشت. مختاری نامه فضلی را به نامه خود ضمیمه می کند و می فرستد. (2)

روز بعد نامه مورد نظر و س theال به رضاشاه گزارش شد. پهلوی همچنین در مورد این س commentedال اظهار داشت: این افسران خشک و احمق چه فایده ای دارند و به چه نوعی می توان اعتماد کرد. آنها باید توصیه ها و هشدارهای لازم را به او بدهند تا در صورت عدم سو استفاده از كار اخراج شود. » به دستور شاه ، تحقیقات توسط ستاد ارتش ، اداره حسابرسی مالی و لشکر 6 خوزستان انجام شد. (3) شایسته است که مشارکت شاه در چنین امر ناچیزی مورد توجه قرار گیرد. به این معنا که ساختار سفت و سخت اقتدارگرایی پهلوی حتی از کوچکترین جزئیات نیز جلوگیری می کند. تا جایی که یک افسر در مورد نامه های خصوصی مادرش اظهار نظر می کرد ، دستگاه عریض و طویل دیوان سالاری نظامی وظیفه تعیین موضوع را بر عهده داشت. البته می توانیم از زاویه دیگری به موضوع نگاه کنیم. اینکه چنین مشکلات به ظاهر ناچیز چنان تأثیرگذار بودند که خود شاه مسئول این مشکلات بود. از هر نظر ، این س showsال نشان دهنده یک بحران ساختاری در دوران پهلوی است.

بعداً مشخص شد که غلامرضا فضلی افسر تیپ لرستان نیست بلکه عضوی از دفتر حسابرسی مالی است که مسئول مدیریت اسب اصغر در منطقه است. به عبارت دیگر ، در دستگاه امنیتی پهلوی اول ، حتی نامه اصطبل ها مورد بررسی و بازرسی قرار گرفت. پس از کشف ، مقامات امنیتی ، بازرسی مالی و اداره ارتش ، ظاهراً پس از ملاقات با مادر این افسر در نامه ای به ستاد ارتش ، صحت چنین نامه ای را زیر سوال بردند و آن را توطئه دشمنان فاضلی برای نابودی او و خانواده اش دانستند. . با وجود این امتناع ها ، آنچه از اسناد برمی آید این است که ستوان فضلی مسئولیت نامه را بر عهده گرفت و تصمیم گرفت نامه را دوباره بنویسد و قسمت های مربوط به باز شدن حجاب را حذف کند.

سرانجام ، در تاریخ 15 آوریل 1315 ، سرپرست لشکر 6 خوزستان ، در نامه ای به رئیس ستاد ارتش اظهار داشت: موضوع نوشته بود که آرزو ندارد من بدون چادر بیرون بروم ، و از طرف دیگر ، او پول خواسته بود. بنابراین ، برای جلب رضایت مادر از فراوانی رنج ، روزنامه را نوشت و پشیمان شد؛ وی همچنین گفت: فدوی همیشه تمدن ، سعادت و سعادت هموطنان خود را مقدس شمرده و این واقعیت که زنان ایرانی در جامعه مانند سایر ملل متمدن در جهان هستند بسیار شاد بوده و شخصاً مورد استقبال و تشویق افراد قرار گرفته است. ” به عبارت دیگر ستوان یکم توسط دستگاههای امنیتی در آن زمان احضار شد و احتمالاً از دستور ویژه رضاشاه در پرونده وی مطلع شد. به دنبال این “نکات” و “هشدارها” ، فضلی نامه را به روشی دیگر که مأموران دوست داشتند ، نوشت.

پایان سخنرانی

مسئله افتتاح حجاب و سیاست تغییر لباس ایرانیان چه بود و چگونه اجرا شد که رضا شاهی افسر ارتش برای جلوگیری از چنین سیاستی و مخالفت با آن ، مادر و خواهرانش را به خودکشی فراخواند؟ در دوره رضا شاهی کنترل اجتماعی ، محافظتی و کنترل تا چه اندازه وجود داشت؟ خواندن نامه های شخصی افسر مسئول اصطبل های لرستان از مقر پلیس و ارتش و اظهارنظرهای شاه در مورد آن به وضوح نشان دهنده عمق این فاجعه است. ترس از افشای چنین محتوایی نیز قابل توجه است. ستوان فضلی در پایان نامه خود به مادرش هشدار می دهد پس از خواندن نامه آن را روشن کند. لازم به ذکر است که وضعیت مورد بحث وضعیت افسران ارتش – وفادارترین نیروهای امپراتوری پهلوی است. کسانی که همیشه بیشترین حمایت مالی و اخلاقی را از دولت داشته اند. حوزه اجتماعی ایران در دوران پهلوی و وضعیت مردم و اقشار مختلف بسیار دشوارتر و دشوارتر از آن بود. مشارکت شاه در کوچکترین جزئیات نشان دهنده عدم بلوغ سیاسی و اداری در آن زمان است. آخرین لحظه اما تغییر محتوای نامه است. نیروهای نظارتی و امنیتی ارتش معتقدند که با تحمیل اراده آنها و مجبور شدن یک ستوان برای نوشتن نامه ای متفاوت از نامه قبلی ، مشکل حل شده است ، اما حوادث بعدی نشان می دهد که اگرچه ارتش همیشه بیشترین قدرت را داشته است ، اما در عمل در خطر بود اشغال ایران در جنگ جهانی اول کارساز نبود. زیرا برخلاف ارتش مشهور پهلوی ، این وسیله ای برای سرکوب داخلی بود تا آموزش برای مقابله با دشمن خارجی.

منبع:

1. مطالعه این اسناد و مدارک مربوط به کشف سرطان حجاب: مبدل سازی و کشف حجاب ، تهران ، مرکز بررسی اسناد تاریخی وزارت اطلاعات ، 1378 ، صص 308-291.

۲. مبدل سازی و بی حجابی ، ص 291.

3. همان ، ص. 298-294.

انتهای پیام

https://livemag.ir/2021/01/نامه-یک-افسر-رضاخانی-به-مادرش-درباره-کش/feed/ 0


[ بازدید : 237 ] [ امتیاز : 3 ] [ نظر شما :
]

[ يکشنبه 21 دی 1399 ] [ 10:59 ] [ Artin ]

[ ]

نام :
ایمیل :
آدرس وب سایت :
متن :
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) =D> :S
کد امنیتی : ریست تصویر
ساخت وبلاگ تالار مشاور گروپ لیزر فوتونا بلیط هواپیما تهران بندرعباس اسپیس تجهیزات عقد و عروسی تعمیر کاتالیزور تعمیرات تخصصی آیفون درمان قطعی خروپف اسپیس فریم اجاره اسپیس گلچین کلاه کاسکت تجهیزات نمازخانه مجله مثبت زندگی سبد پلاستیکی خرید وسایل شهربازی تولید کننده دیگ بخار تجهیزات آشپزخانه صنعتی پارچه برزنت مجله زندگی بهتر تعمیر ماشین شارژی نوار خطر خرید نایلون حبابدار نایلون حبابدار خرید استند فلزی خرید نظم دهنده لباس خرید بک لینک خرید آنتی ویروس
بستن تبلیغات [X]